Mad og sundhed
På sporet af gulerodens kræfthæmmende virkning
Det har vist sig, at mennesker, som spiser mange grøntsager, eksempelvis gulerødder, har en mindre risiko for at få kræft. Men hvorfor har længe været et ubesvaret spørgsmål for gulerodens vedkommende. Nye forskningsresultater tyder på, at svaret skal findes i gulerodens indhold af polyacetylenen falcarinol. Dansk Kemi 6/7, 2005.
Af Lars Porskjær Christensen, Danmarks JordbrugsForskning, Forskningscenter Årslev, Morten Kobæk-Larsen og Merel Ritskes-Hoitinga, Biomedicinsk Laboratorium, Syddansk Universitet.
Download PDF 321,84 kB
Oprettet: 14. sep 2005 af Inga C. Bach Opdateret: 12. april 2010 af Inga C. Bach
